2009. szeptember 23., szerda

Nyílt tér – Nem a ruha teszi az embert? Öltözködés és habitus

„Nem a ruha teszi az embert!” – nagyon gyakran halljuk ezt a közmondást. Van benne igazság, kétségtelenül, azonban az ember és a ruha közötti viszony is érdekes. Nemrégiben egy divattervező mesélte, hogy Romániába járva furcsa érzése támadt az emberek láttán. Pontosabban azt állította, hogy azok az emberek, akiket az utcán, irodákban és a boltokban látott „eltévesztették” az egyensúlyt az öltözetük és a helyszínek között. Szerinte (kicsit általánosítva) a hazai emberek alul- illetve túlöltözöttek (under- and overdressed). Mondanivalójának lényege, hogy a romániaiak többsége nem alkalomhoz illően öltözködik: túl sok a sportosan-lazán illetve a túl elegánsan ruházkodott. Közöttük pedig egy szakadék van, nemigen van átmenet.

Tény az, hogy a társadalomban a ruházkodást a kultúra szorosan meghatározza. A társadalmi pozíció, a munkamegosztásban betöltött szerep, a státus és az öltözködés között szoros kapcsolat van: az, hogy ki, mit, és mikor vesz magára, az réteg és osztály-specifikus. Létezik egy olyan, amit a szociológusok társadalmilag helyes öltözködésnek neveznek. Ez nem más, mint az a kulturális minta, ami szabályozza, hogy az adott hovatartozási csoport tagjai különböző alkalmakkor milyen öltözéket kell viselniük. A rendi társadalommal szemben, ahol a rendek tagjai nagyon szigorú előírásoknak kellett megfeleljenek, ellenkező esetben súlyos szankciókban részesültek, a modern társadalomban a „ruhaválasztás” jogilag szabad, de az ízlések a szocializáció során alakulnak ki, és csoportonként nagyon eltérőek.

Azonban nem csupán a réteghelyzet és az ízlés, tehát a viselt ruhák között van egy szoros kapcsolat, hanem érdekes módon, a viselt ruha és a viselőjének viselkedése között is. Mivel az egyének társadalmi szerepeket töltenek be a mindennapokban, a szerep (cselekvés) és a specifikus viselet között is dialektikus a viszony. Kísérletek bizonyították, hogy ugyanazt a tevékenységet, eltérő ruházatban az egyének eltérő teljesítménnyel illetve elszántsággal végezték el. Más szavakkal, például egy „komoly” (odafigyelést és intellektust igénylő) feladatot sportos szabadidőruhában rosszabbul végeztek el, mint klasszikus vászonruhában.

Az öltözet szociológiai értelemben státusjelző, de nem csupán kifejezi azt, hanem bizonyos mértékben a cselekvéseken keresztül azt meg is erősíti, kontúrozza, kalibrálja is. Erre a mozzanatra utal Bourdieu, amikor kijelenti, hogy az öltözék egyben beruházás, gazdasági és társadalmi értelemben; hiszen a habitus szerves része. A habitus ismeretek, prediszpozíciók és cselekvések rendszere, ami az egyének általános megnyilvánulásaira vonatkozik (érdeklődés, testtartás, nyelvhasználat, öltözködés, cselekvés).

A viselet-pozíció-viselkedés közötti dialektikus kapcsolat legjobb példája talán az iskolai egyenruha problematikája. Egyáltalán nem véletlen, hogy az elitiskolákban a diákok egyenruhát viselnek (azon jelzéseket, szimbólumokat). Hiszen az egyszerre tükrözi vissza társadalmi hovatartozásukat, tanárral szembeni diákstátusukat, valamint kollektív identitásukat.

A hazai ruházkodási modellek a designer meglátásában mintha nem venne tudomást a viselet-pozíció-viselkedés összefüggésről; szerinte túl sokan mennek sportosan felelős munkahelyekre, ahol sem őket nem veszik komolyan, sem ők a maguk munkáját emiatt (diszfunkcionális viselet-viselkedés kapcsolat), illetve túl sokat vesznek kisestélyit a mallba sétifikálni (problémás helyszín-viselet kapcsolat). De nem ritka, amikor az emberek hanyagul öltöznek (nem megfelelő pozíció-viselelet kapcsolat).

Tény, hogy az ember és ruha között szorosabb a kapcsolat, mint ami a köztudatban erről él.

6 megjegyzés:

  1. A jelenseg amirol irsz, szerintem nyilvanvalo, oltozkodesbeli tulzasokkal van tele az utca. Nalunk a sportruhazat utcai viselet, az iskolasok klubba valo ruhakban jarnak stb. Ennek a jelensegnek magyarazatara volnek kivancsi, vajon mitol van ez igy? Hova veszett az a tarsadalmi tudas, hogy hova mit illik felvenni? vagy volt-e egyaltalan?

    VálaszTörlés
  2. Biztosan volt ilyen tudás, ha nem is hívnám én társadalminak, hanem inkább közösséginek. Az identitás átalakulásának lehet(ett) szerepe ebben a tudás-vesztésben. A hagyományos paraszti közösségekben a viselet identitás-kifejező ereje rendkívül erős volt, és ez a funkciója szerintem ma is megvan. Csak míg a hagyományos paraszti társadalomban nem az egyéni identitást fejezte ki, hanem a lokálisat, illetve valamilyen kisközösséghez tartozást, addig a mai viselet, öltözködés inkább az egyéniséget fejezi ki, még akkor is, ha van az egy csoporthoz tartozást kifejező ereje.
    A lehetőségek is hirtelen kiszélesedtek nemcsak a felhasználható anyagok, formák terén, hanem a viselések módjában is. Amíg egy hagyományos paraszti közösségben viszonylag véges volt a viselési alkalmak száma, addig ma a szabadidő átalakulásával ez szinte végtelen, így végtelen variációs lehetőség párosul végtelen viselettípussal. Ez kiegészülve a normakontrollra képes közösség hiányával megteremti azt a bizonytalan helyzetet, melyben már könnyű elveszteni a fonalat és a mértéket.

    VálaszTörlés
  3. Lehet, hgy tul meredek gondolat, talan az atkos korszak sigorusagat koveto rendszervaltas "szabaditotta fel" az oltozkodesi normakat. Egyre komolyabban fogalmazodik meg bennem, hogy "apatan" nemzedekkent, nincsenek ervenyes kovetheto mintaink. Sajnos nem csupan oltokodesben, de abban is.

    VálaszTörlés
  4. Az oltozkodes kapcsan: teny, hogy az elozo rendszer a ruhaviseelt tekinteteben is tudatosan homogenizacios parti volt. Akik emlekeznek azokra az idokre, tudjak, hogy az "egyszeru" viselet(ikonikusan a micisapka, pufajta, mint tipikus osztalytiszta viselet) hivatalos norma volt, de a textilipar kinalata is erosen szokos volt. mai ertelemben a divat (mint kollektiv cseelkves) nemi is igen letezett, hiszen ha az hivatalos kurzsutol eltert, szaknkciokat vont maga utan. Tipikus peldaja ennek a hajviselet: sok iskolaban a tulbuzgo iskolaigazgato vonalzoval jarta az osztalytermeket es eroszakosan vagatta le a hosszabb hajat. Az elvart szinvilag is eghangu volt.

    Az egyenek nemigen kockaztattak szivesen, hogy kilogjanak a sorbol - eteren sem.

    Minden esetre ebben a kontextusban szocializalt idosebb nemzedek a rendszervaltas utan "magaramaradt", az oltozkodes regi normai ervenyuket veszitettek, az ujakkal szemben meg fenntartasaik voltak.

    Az Y nemzedek (akik a rendszervaltas utan szulettek) a "lo tulso oldalan vannak", oda estek at. Az jelenlegi hazai sztarok viselehet normakoveto ugyan, de a kifejtett allapotokat tukrozik vissza.

    Csak egy pelda: latott mar valami miniszterasszonyt, aki allami hivatalos alkalommal nem ujjnelkuli, mely delkoltazsos es rovidszoknyat visel? Mikozben az orszag ugyeit biztak ra?

    Csak gondoljunk peldaul Angela Merkel versu Udrea, vagy Margaret Theacher versus Elene Undrea kozotti hasonlosagra ... pardon, kulonbsegre.

    VálaszTörlés
  5. A protolláris öltözködésnek nagyon szigorú szabályai vannak, és ha néha-néha fel is kapjuk a fejünket egy kis egyéniség láttán (az amerikai First Lady, van Carla Bruni), azért ezek bőven a szabályokon belül vannak. Ebben a viszyonrendszerben könnyű tájékozódni abban az értelemben, hogy itt van norma, amihez igazodni lehet, vagy amitől egy kicsit el lehet térni.
    A hétköznapi és a nem formalizált munkahelyi ölzötködés küzd a bejegyzésben említett problémákkal, mert egyszerűen nincs mihez viszonyítani. Kevesek engedhetik meg maguknak, hogy a közszereplők, sztárok divatját kövessék. A divat nem utolsó sorban financiális kérdés is szerintem, még akkor is, ha divatosan öltözni szerény anyagi körülmények között is lehet (vö. turkálók kínálata, outletek marketingje).

    A kommunizmusban egyébként voltak törekvések az egyéni viselet kialakítására, csak ezek olyan területekre korlátozódtak, amelyek rejtve maradtak a nyilvánosság előtt: fehérneműben, ha hivatalosan nem is volt nagy a választék, de a feketepiac, a pult alóli rendszer azért kínált alternatívát.

    Persze ez még mindig nem visz közelebb a bejegyzésben feltett kérdéshez, hogy ti. hogyan veszett el az a tudás, hogy mikor, hova, mit illik felvenni, illetve hogy ez az illik, miért nem hagyományozódik.

    VálaszTörlés
  6. Apropo hagyomanyozodas. A jelenseg alakulasat erdekes kovetni az egyetemi hallgatok oltozkodesen is. Most nem altalaban mondom, hanem mondjuk a vizsgakon es szakonkent. Itt is tetten erheto az, alkalmom es oltozkodes hogyan viszonyul egymashoz (illetve az egyetemhez, mint tarsadalmi terhez, mint intezmenyhez, annak jelentosegehez). Az egyetem az egyik olyen ter lehetne, ahol megfelelo mintak hagyomanyozodhatnak.

    Teny, hogy itt es ervenyes az, amit korabban allitotam: az alkalom es oltozkodes kozott elteresek vannak.

    Peter Laci

    VálaszTörlés