Gladwell, Malcolm (2000) The Tipping Point. How Little Things Can Make a Big Difference. Boston-New York-London: Little, Brown and Company
A The Tipping Point-ot „véletlenül” vásároltam meg. Lekéstük Baltimoreban a Delta járatát, amivel New Yorkba kellett volna repülnünk, hogy a JFK-ről hazajöhessünk. A repülőtéren a könyves standon megláttam Gladwell könyvét, és amint várakozva bele-bele olvastam (korábban szó szerint felkönyörögtük magunkat egy American Airlines későbben induló gépére), a nagy ijedtség után kezdtem hálás lenni, hogy a Fordulóponthoz hozzajutottam. A gépen hazafele el is olvastam.
Gladwell korábban a Whasington Post tudományos jellegű cikkek szerzője volt, jelenleg a The New Yorker sztárja és egyike a világ száz legbefolyásosabbnak tekintett értelmiségijének. Más könyvei: Blink, Outliers.
280 oldalas könyv nyolc fejezetben a váratlan és hirtelen beállt történelmi (az Amerikai Függetlenségi Háború), piaci (divat) és mindennapi (szocializációs minták és magatartások) változások okát és mechanizmusát taglalja, fantasztikusan érdekes és szemléleteses példák és minuciózus részletességgel bemutatott esettanulmányok mentén.
A könyv lényegi mondanivalója az, hogy ha több tényezőcsoport együttesen fennáll: akkor bármilyen látszólag” kis” esemény olyan „lavinát” indíthat el, ami nagyon sokakat érint, és ami a korábbi „rendet” megváltoztatja. Mire gondol a szerző?
Hát konkrétan a terjedés-fertőzés (epidemics) három szabályára: a Kis Számok Törvényére (Law of The Few) (a szerző mondanivalója helyenként a kevesek törvényeként is megjelenik), a Ragadósság/Tapadósság Tényezőre (Stickiness Factor), illetve a Körülmények Erejére (Power of Context).
Az első szabály a hiteles, (el)ismert, és közösség nagyszámú tagjaival rendszeres kapcsolatokat ápoló személy vagy személyek létét feltételezi. Akik gondolatokat találnak ki, azt szétterjesztik és akik megvalósítják. Gladwell őket Összekötőknek (Connectors), Sokattudóknak (az okosak, érdeklődők, bámulatosak, okoskodók, jól informáltak) (Marvels), és az Ügynököknek (Salesmen) nevezi. Világos, hogy a szociológia által véleményvezéreknek, vagy a hálózati megközelítésben a csomópontokban elhelyezkedőkre kell gondolnunk. Mi a közös bennük? Tájékozottak, kezdeményezők, befolyásosak, mindég a többiek előtt vannak egy kicsikét.
A második szabály arra vonatkozik, hogy az eseménynek feltétlenül kell legyen egy nagyon könnyen megjegyezhető vonásuk, jellemzőjuk, amit az emberek egyértelműen hozzá kötnek.
Gladwell egy hirtelen nagyon népszerűvé vált cipő példáján keresztül írja le ezt a szabályt, de mi akár az Apple iPod sikerére is gondolhatunk: a fehér szín nemcsak könnyen megjegyezhető volt, hanem csak és kizárólag az Apple által piacra dobott termékre volt jellemző (így aztán nem csoda, hogy az MP3 lejátszok királyává vált).
A harmadik szabály arra a körülményre és társadalmi környezetre vonatkozik, amiben az esemény végbemegy, a fordulópont bekövetkezik. Olyan társadalmi helyzetben például, ahol a normák éppen változás előtt vannak, vagy adott irányba mutató várakozások és igények lappangnak, a kis különbségek nagy változásokat idézhetnek elő.
A The Tipping Point sikere (több hétig vezette a The New York Times bestseller listáját, rengeteg nyelvre lefordították, magyarra is (én az eredetit olvastam).
A könyv attól is érdekes, hogy jó fogódzókat és keretet nyújt néhány „atipikusnak” vagy „különösnek” tekinthető helyzet és esemény megragadásához. Roppant érdekes, amolyan „együltes” olvasmány. Ha nekikezd az ember, egyszerűen nem tudja azt letenni. Fogjon bele!
Macolm Gladwell hivatalos honlapja, cikkei es blogja itt elerheto es olvashato: www.gladwell.com, http://tedblog.typepad.com/tedblog/2006/09/malcolm_gladwel.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése