2009. június 7., vasárnap

Szabadidő – Filmek. Az elektromos kocsi esete Kaliforniában

Paine, Chris (2006) Who Killed the Electric Car? Sony Pictures

Szeretem a jó dokumentumfilmeket. Az elektromos autóról szóló film sok szempontból beszédes: a környezetért aggódó emberek, a megoldást kereső állam, a nagy autókonszernek és az olajcégek szempontjai ütköznek benne egy derekasnak tűnő határozat nyomán.

1990-ben az amerikai Kalifornia államban a Kalifornia Levegőgazdálkodási Bizottság (California Airs Resource Board) javaslatára érvénybe lépett az úgynevezett ZEV-rendelkezés. A ZEV (Zero Emission Vehicle Mandate) vagy Nulla Kibocsátású Jármű Rendelkezés radikális célt tűzött ki: a levegő szennyezettségének javítása érdekében az eladott új gépkocsik közül legalább két százalék semmilyen káros gázt nem bocsáthat ki. A lépést egyéb intézkedések előzték meg, 1988-ban a LOV (Low Emission Vehicle) elnevezésű szabályozás a környezetbarát technológiák szélesebb körben való használatát szorgalmazta a tiszta levegő érdekében. (Itt ebben a naplóban „recenzált” Barry Commoner Closing Circle című könyvében az egyik „elrettentő példa” éppen a Los Angelesre jellemző egészségtelen szmog). A határozat egy olyan véleményklímában született, amelyben a környezet kérdése és az olaj ügye már problémaként jelent meg: az 1988-as elnökválasztási kampányban a demokrata M. Dukakis az ózonréteg kérdését folyamatosan tematizálta; a közel-keleti térség helyzete, az Első Intifáda kirobbanása 1987-ben az olajkérdést ismételten napirendre kényszerítette.

Ebben a kontextusban a nagy autógyártóknak Kaliforniában olyan autókat is forgalmazniuk kellett, ami megfelel ennek a jogszabálynak. A nagy detroiti gyártók közül leghamarabb a General Motors lépett, hozzávetőlegesen félmilliárd dolláros kutatás és fejlesztés nyomán előállt az EV1-nek elkeresztelt elektromos autóval, ami megfelelt a nulla kibocsátás feltételének. Körülbelül ötezer EV1-re (Electric Vehicle) lízingszerződést kötöttek a vásárlókkal. Az autók üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúra (szervíz, töltőállomások, alkatrész-forgalmazás) kiépítése is lassan beindult, a Mandate eredeti célja megvalósulni látszott.

Ezzel párhuzamosan azonban a fő autógyártók az olajkonszernekkel közösen beperelték Kalifornia Államot, később a Szövetségi Kormányzat is pert indított, azzal érvelve, hogy a ZEV gátat emel a szabadpiac ellen. A per végül az utóbbi csoport javára dőlt el, a Szabályt 1995-ben a kormányzó visszavonta, az autók gázkibocsátását nem korlátozta. A GM pedig a lízingbe adott autókat a felhasználóktól begyűjtötte, és furcsamód megsemmisítette. A GM folyamatosan amellett érvelt, hogy erre a termékükre semmilyen piaci kereslet sincsen, Kalifornia Állam pedig értelmetlen és veszteséges tevékenységre kötelezte, amire pedig nem lett volna joga.

A film ezt a sztorit meséli el, sok eredeti felvétellel és meghökkentő nyilatkozatokkal telítve. Komolyan ajánlom, nagy élmény lesz.

Hivatalos honlap: http://www.sonyclassics.com/whokilledtheelectriccar/?detectflash=false&

További nézelődés: http://www.youtube.com/watch?v=_FDmmJm9vSA

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése