2009. május 6., szerda

Érdekes könyvek - A társadalom mcdonaldizációja

Ritzer, George (2004[1993]) The McDonaldization of Society. International Edition: Pine Forge Press

A minap az irodámban „ebédeltem” - a mekiből kapott „műanyag” kaját. Miközben előadásra készülődve majszolgattam a szép színes „ételt” Ritzer könyve is eszembe jutott (valójában sohasem felejtettem el).

A társadalom mcdonaldizációjának az „ötlete” George Ritzer nevéhez fűződik. Ritzer amerikai szociológus, a szociológiai elméletek és a posztmodern kérdésének nagy értője, neve leginkább mégis a The McDonaldization of Society című bestsellere kapcsán vált világszerte ismertté. Ritzer abból az empirikus megállapításból indult ki, hogy a McDonald’s gyorsétterem-lánc által gyakorlatba ültetett szervezési minta a társadalomban, illetve a gazdaság más ágazataiban is egyre gyakrabban és sikeresebben alkalmazott (másolt) mintává nőtte ki magát, sőt a más társadalmakban is jelen van. Ritzer már könyvének az elején jelzi, hogy a mcdonaldizáció története nem a hasonló nevű gyorsétteremről szól, hanem arról a folyamatról, ahogyan a társadalom és a gazdaság bizonyos szegmenseinek működése egyre inkább a McDonald’s-ban tökélyre fejlesztett szervezési minták szerint alakul.

A McDonald’s, mint gyorsétterem „csupán” (s a hozzá hasonló társaik, mint például a KFC, Pizza Hut, Taco Bell, Wendys, de például a benzinkutak vagy a nagyáruházak is) ideáltipikusan, manifesztált módon jeleníti meg ezt a szervezési formát. A mcdonaldizáció paradigmatikus fogalommá vált és a kérdéssel több szerző is foglalkozott.

Ritzer (a Frankfurti Iskola legjobb hagyományait követve) a gyorsétterem-láncok kapcsán határozott társadalomkritikát fogalmaz meg, egy folyamat paradigmáját szolgáltatja; pontosabban a Max Weber által modellezett racionalizáció folyamatának negatív oldalára hívja fel a figyelmet, az ésszerűtlen racionalizáció folyamata által felállított csapdákra figyelmeztet: nevezetesen a racionalizáció irracionalitására.

Ritzer a mcdonaldizációt a következőképpen határozza meg: „azon folyamat, amelynek nyomán a gyorsétterem működésének princípiumai egyre több ágazatban válnak dominánssá”. Ilyen ágazatok szerinte a gyorsétterem-láncokon kívül a bankrendszer, a média, de egyre inkább olyan intézmények és szervezetek is mcdonaldizáltak, mint az iskola, egyetem vagy a börtön, a szuper- és hipermarketek mellett. Ritzer a folyamatnak négy összefüggő dimenzióját nevezi meg. Ezek a következők: a hatékonyság, a kiszámíthatóság, az előreláthatóság valamint a kontroll.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése